Van Rantepao via Pendolo naar Tentena

11 mei 2023 - Tentena, Indonesië

Heihei, gisteren lange verplaatsing over 2 bergpassen gemaakt met de nodige fotostops. Nieuwe soort rijst ontdekt : langer en harder om te oogsten! Ze slaan ze op lijk kleine vlaskapellekes en voor gebruik pletten ze de rijststokken in een houten kom met bamboestokken. Enkele mooie vergezichten, heel groen allemaal. Ook een kleine waterval tegengekomen, time for a shoot! Onze gids laat ons ook veel lokale vruchten en lekkernijen proeven, de ene al lekkerder dan de andere, waterappels en langsap en ook kroepoek van tempé 😋Mooi lunchplaatsje bij een vijver waar een plaatselijke visser om de 10 seconden een vis uit de vijver haalde🤭🐟Onze weg vorderde maar langzaam door de zware trucks die ook op deze weg zaten. Toch wel tijd om een bekerplant en wilde orchideeën te spotten en een foto te nemen. Vlak voor onze pitstop voor de nacht staken we de grens over van zuid naar centraal Sulawesi. Eindelijk aan onze cottage. Klein, basic maar prachtig gelegen aan het Posomeer (zonder WiFi…).Vanmorgen opgestaan met een stralende zon en om 9u de weg op! Veel durians onderweg, fruit dat heel erg stinkt maar lekker smaakt. De durians worden opgebonden met een touw aan de boom en ondersteund door bamboestokken, anders vallen de vruchten van de boom als ze groot en rijp zijn. Aan een kraampje Mangustin gekocht , waarbij je aan het kroontje kunt zien hoeveel ‘billekes’ erin zitten.Wat verder, nog een kraampje, nu met ‘chips’ van cassava(maniok), ze blenderen,stampen of stomen de maniok en laten dit dan drogen op bananenbladeren, dan wordt dit in stukken gesneden, klaar om gebakken te worden in olie. Weer een traktaatje/proevertje van onze Mas. Nog een laatste foto van het regenwoud en voor we Tentena bereikten een nieuwe soort banaan ontdekt : de Hornbanana. Daarna moesten we toch even bijtanken (zo zot hoe die meters draaien bij het tanken😲) want we hadden nog een bezoek aan watervallen te doen.Kort wandelingske over de voetgangersbrug in Tentena en hop naar de Saluopa watervallen.Onderweg nog een Balinees dorpje tegengekomen.De watervallen waren echt de moeite! Daar geluncht en dan via een meer dan bumping aardeweg (putten, bulten, keien, verzakte weg, moeilijk te kruisen tegenliggers….) uiteindelijk aangekomen bij de boot die ons naar ons verblijf bracht. Oef, hier 2 nachten, wat rust, alhoewel😉.

Nog vlug proberen wat foto’s in te laden want als het donker wordt is de electriciteit en de WiFi weg.

tot de volgende 😍

1. Hugo Verlinde:
    11 mei 2023
    Prachtige streek. de foto's geven een mooi overzicht.
  2. Luc chanteloup:
    11 mei 2023
    avontuurlijk en mooie foto's
  3. Arielle:
    20 mei 2023
    Zo leuk om te lezen hoe jullie genieten 😊