Van Tentena naar Ampana, terug een reisdagje🙃

13 mei 2023 - Ampana, Indonesië

Pffff, 😮‍💨vanmorgen vroeg uit de veren, 5u30, kattewasje en om 6u stipt vertrek met boot tot aan de garage met de auto. Mas was er al en hop onze taxi in. Waarom zo’n vroeg vertrek ? Wel omdat de weg die we moesten nemen om 8u geblokkeerd werd tot 11u voor wegenwerken. Zie schemaatje van de werken (rood toe -groen open) En gezien de toestand van de wegen tot aan die werken…….🥴Ennnn ! We waren op tijd ! Even na de werken gestopt om ons ontbijt ,dat we meekregen van Annelies van de cottage, op te eten met een potje kofé susu. Terug verder met, zoals gewoonlijk, enkele vergezichten en andere fotoshoots van vanalles. Wat bijgeleerd over de cashewnoten die wij zo gewoon zijn om te eten en die hier zomaar langs de weg aan de bomen groeien. Wel speciaal, de noot hangt onder aan de vrucht en is duur, omdat er per vrucht maar 1 noot is. De vrucht zelf wordt niet zoveel gegeten. Beetje zoetzuur van smaak. De streek rond Ampana is ook gekend voor de kopra. Dit is gedroogd kokosnootvlees, maar voor dit klaar is voor consumptie en export gaat er een heel intensieve handenarbeid aan vooraf. We zagen honderden kokosplantages. We wilden nog een koffiestop maar onze Mas wilde zo vlug mogelijk naar Marina cottage, ons logement. Hij moest namelijk vandaag nog zijn terugweg aanvatten, om maandag in Makassar een aantal Nederlandse stafleden van het reisbureau op te halen. Zij komen voor ‘survey’. We wilden ook nog wat zonnecrème kopen, maar dit is hier nergens te vinden (ze zijn hier al allemaal mooi bruin é😉). Den Eddie (Tourisme Office) van het hotel gaat ernaar op zoek voor ons. Wat hadden we het warm toen we aankwamen. De zee vlak voor ons huisje lokte en al zeker toen onze buurvrouw (een Nederlandse) zei dat het ‘lekker’ was. Dus wij onze zwembroek aan, snorkel en waterschoentjes gepakt en het water in, zaaaaaaaaalig, precies in ‘t bad, zo warm. Onder water niet zo’n speciaal koraal , maar toch de moeite om de vissen-visjes te zien! Nu nog wat op ‘t gemak niksen, mondje eten en vroeg in ons bedje want we zijn een beetje moe🥱. Morgen om 12u (ipv 9u = boot kapot) de boot op naar de de Togian eilanden, waar we 4 nachten blijven, chillen, niksdoen, snorkelen, zwemmen en lang 💤. Ik denk daar geen 4G of WiFi, ons hoor je dus waarschijnlijk niet, we ‘storen’ jullie van het weekend😉

See you later😘

weetje : we zitten nu op -0,1° ten zuiden van de evenaar

1. Luc chanteloup:
    13 mei 2023
    geniet verder is gewoon prachtig
  2. Eric en Manon:
    14 mei 2023
    Alles verloopt vlot zo te horen. Een prachtige reis geniet maar van jullie vier dagjes rust!
  3. Syndie:
    15 mei 2023
    Amai, lijkt allemaal prachtig. Ik denk dat jullie thuis 2 weken mogen uit rusten. Geniet er nog verder van 👍
  4. Patrick en Swaze:
    20 mei 2023
    Nu 2 nachten in heel mooi hotel met alles eroo en eraan, chillen😎🥂
  5. Syndie:
    15 mei 2023
    Prachtig, geniet er verder van 👍
  6. Hugo Verlinde:
    Prachtige foto's.
    Weer een dag om in te kaderen.
  7. Philippe:
    16 mei 2023
    Leuk
    De groetjes vanuit Lourdes metje, frieda, hedwine en philippe
  8. Patrick en Swaze:
    18 mei 2023