Bira- Senkang een lange tocht

6 mei 2023 - Sengkang, Indonesië

De haan kraaide heel vroeg vanmorgen : 6u15, we hadden immers een lange weg af te leggen vandaag. Om 8u stond Mas ons op te wachten. We namen afscheid van het mooie Bira met nog enkele foto’s vanaf de dijk in het centrum. Nu op weg…. Eerste korte fotostop bij rijstfabriek rond Sinjai. Terug in de auto en verder langs toeristische route! Wat verder terug remmen dicht ! Hier maken ze palmsuiker uit de kokospalm. Ze snijden de bloem af en vangen het sap op in flessen (die ze in de boom hangen) en koken en koken en koken dat sap , tot het een vaste massa wordt. Was het bezoeken waard. Dan moesten we onze weg vervolgen, maar wat een weg!Op sommige plaatsen putten en bulten , precies een crossparcours, wij helemaal door mekaar geschud!!!🙃🥴.  Na enkele kilometers, remmen dicht! Daar zaten,gewoon tussen de huizen, enkele honderden vleerhonden in de bomen. Foto, foto…de paparazzi vlogen op dit fenomeen af.  Na dit fotomoment, terug in de auto, nu richting lunch. Langs de weg, op de rijstvelden veel activiteit, rijst snijden, korrels van de stelen slaan  (echt hard slaan op de grond) en dan de stelen verbranden (dit dient als mest voor het veld). Ondertussen ook in een ferme regenbui gezeten die zomaar uit het niets kwam.☔️. Dan eindelijk lunch in Takala, eens raden ? Banaan, kip, ei, thee, koffie, juice, we konden weer kiezen😉. Hier bouwen de mensen ook zwaluwhotels. Dit zijn gebouwen bij de huizen die speciaal voor zwaluwen gebouwd worden in de hoop dat ze er nesten bouwen, want dit is hier big business. 1 kg zwaluwnest brengt 1.000.000 roepia op.(dat is ong. 60 € en voor hier veel geld). Na nog wat kilometers, eindelijk in ons hotel in Senkang, waar we na de incheck nog een boottocht op het Tempe meer deden richting ‘floating houses’ op zo’n 3 kwartier varen. Daar nog iets te eten en te drinken gekregen, rarara, wat denk je ? Op tijd  tegen donker thuis!
Ziezo , weer een dag voorbij.

Groetjes en tot later

1. Arielle:
    Mooie ervaringen weer 😊
  2. Eric en Manon:
    6 mei 2023
    Het is toch een prachtige regio maar nogal ruraal hé.
  3. Philippe:
    6 mei 2023
    Mooie foto's - mooi verhaal - leuk om jullie te volgen
  4. Hugo Verlinde:
    7 mei 2023
    Prachtige natuur. Mooie ervaringen.
  5. Syndie:
    7 mei 2023
    Amai, wat een ervaring! Geniet ervan!