Daguitstap in Tana Toraja

8 mei 2023 - Tana Toraja Regency, Indonesië

Vandaag vanuit ons hotel vertrokken voor een uitstap met Mas onze chauffeur én een plaatselijke gids (Gibson). Gestopt in een dorpje met typische huizen en begraafplaats. De kleinere huisjes met het typische dak en ronde steunpilaren worden gebruikt voor de opslag van rijst, de grotere modellen met vierkante pilaren worden bewoond. Wat verderop op een pleintje stond het symbool van grote rijkdom , een witte en zwart gevlekte buffel met blauwe ogen. Nog wat verder gewandeld tot aan de begraafplaats. Voor de rijken worden  gaten uit de rotsen gekapt met de hand van zo’n 2 m3 (je kan erin rechtstaan)en het duurt  tot 6 maanden tegen dat het af is.Er worden ook houten poppen gemaakt naar gelijkenis van de overledene , Tau Tau genaamd en dit  in ruil voor minimum 24 buffels. Zij zijn de bewakers van de overledenen.De steenkappers worden beloond met 1 buffel. Bij de begraafplaats blijft de draagbaar met herinneringen aan de dode staan tot ze weggerot is. Soms zijn er juwelen, maar die worden dan hoog in de rots opgeborgen (kwestie van niet gestolen te worden).Van de lagere klasse worden kisten op overhangende rotsen gezet tot ze wegrotten. We vervolgen onze weg richting babyboom. Op de wandeling ernaartoe weer wat bijgeleerd over planten, koffie en kruiden. In de babyboom (Tarra) wordt een gat gekapt waarin de baby, die max. 1 u is overleden is, in foetushouding wordt geplaatst. Men gelooft dat de geest van het kind meegroeit met de boom en zo in de hemel komt. Het sap van de boom wordt aanzien als moedermelk. Met de auto nu bergop naar het Christusbeeld dat hoger staat dan het Christusbeeld in Rio de Janeiro. Enkele foto’s later richting lunch. Pat probeerde een lokaal gerecht : kip gekookt in bamboe met kokosmelk en citroengras. ‘t Was lekker !😋 Nu nog 1 stop voor de grotten! Met de petroleumlampe naar binnen, want het was daar stikkedonker. Weer wat gymnastiek want er was geen mooi weggetje gemaakt, op en over de rotsen klimmen, diepe buiging om door een doorgang te geraken en dan terug, want 25 meter op de buik kruipen om verder te kunnen, zagen we niet zitten. Buiten gekomen regende het pijpenstelen, gelukkig kwam onze gids ons tegemoet met een paraplu ☂️. Dit was de laatste activiteit van onze dagtrip. We dachten nog even in het zwembad te springen maar we kregen al een gratis douche onderweg naar onze cottage. Nu wat rusten en genieten 😊

tot morgen ergens

🥂🍺

1. Syndie:
    8 mei 2023
    We blijven volgen. Top! Was de kip lekker Patje?
  2. Patrick en Swaze:
    't is kip é🤭
  3. Philippe:
    Mooie foto's - leuk reisverhaal - groetjes
  4. Arielle:
    Leuk om jullie ervaringen weer te lezen. Veel plezier 😊
  5. Hugo Verlinde:
    9 mei 2023
    Echt mooie foto's van een heel mooie streek.
    ik zie dat het de moeite is, maar hier regen en daar regen!
    nog veel plezier!
  6. Nicole:
    9 mei 2023
    Het ziet er super uit, zo'n prachtige reis! Geniet ervan, Nicole
  7. Fabian:
    9 mei 2023
    Wat een prachtige reis. Die graven zag ik ook op een national geographic uitzending zo speciaal, maar jullie staan daar gewoon. 😍