Naar de top van de berg

9 mei 2023 - Tana Toraja Regency, Indonesië

Na de regen van gisterenavond, een mooi zonnetje vanmorgen. Terug een korte dagtrip naar de top van de berg. Eerst nog een typisch dorpje  van rijken bezocht. Alles in volle voorbereiding van de gastenverblijven voor een begrafenis in juni. Deze gastenverblijven zijn voor familieleden die buiten de streek of op andere eilanden wonen. Na de begrafenis worden deze afgebroken of in brand gestoken. Terug enkele graven van armen en rijken gezien. Een zwart-witte buffel met blauwe ogen werd volgepropt met gras om goed dik te zijn voor de slachting met de begrafenis. Per dier dat men slacht moet de familie tax betalen , er is dan ook altijd een belastingscontroleur aanwezig. Nu op weg naar een plaatselijke buffelmarkt. Daar zagen we vele soorten buffels die allemaal elke dag gewassen worden met shampoo. Kwestie van er goed uit te zien voor de potentiële kopers! Wat verderop zaten de varkens.Er werd juist een varken klaargemaakt voor transport, gelukkig is Gaia hier niet 🤨! We hadden te doen met dat varken 🐖. Stilletjes aan kregen we honger en reden de berg (1300 m hoog) ,via een hobbelparcours en met enkele panoramastops onderweg, op. Als lunch een lekker tomatensoepje en Pisang Goreng Kejur (bananengerecht) gegeten , ons buikje vol. Nu kon de afdaling beginnen. Wel heel smal dat weggetje bergaf. Gelukkig niet teveel tegenliggers🥴. Als slot een kaarsje aangestoken in een katholiek kerkje niet ver van ons hotel. Vanavond weer eens een mondje eten in een plaatselijk restaurantje en  op tijd in bed, want morgen terug een lange transferdag.

Tot later 😉

1. Eric en Manon:
    12 mei 2023
    Amaai,
    Jullie hebben werkelijk al een mooie reis gemaakt en het is nog niet gedaan!!