Verblijf op de Togian eilanden

18 mei 2023 - Luwuk, Indonesië

14 mei
Na een vermoeiende trip per boot eindelijk aangekomen op de Togian eilanden. Heel mooi, prachtig strand, postkaartplaatsje! Maar... We worden gewaarschuwd :er zijn hier slangen, geen grote, slechts 4 keer in 6 jaar een python(en die heeft de kat vd jongen opgegeten), spinnen en ander klein gedierte. Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen :ben als de dood voor spinnen..als ik kon vertrok ik terug🥺dan nr cottage, basic, bed met muskietennet, badkamer in open lucht, terrasje. Toch wat bagage geledigd en dan een pintje gaan drinken. 7u dinner met iedereen  samen die hier op het eiland verblijft, wel leuk, Frans, Engels, Nederlands en wij😉,. Nog wat nader kennis gemaakt en dan bedtijd 😴. Pat direct in slaap, mr ik niet en plots barstte en hevig onweer los met klank en licht, regen en wind à volonté. 't Heeft toch een tijdje geduurd! Ben uiteindelijk toch in slaap geraakt en wakker geworden vh geluid vd branding.

15 mei
Stralende zon! . Op ' t gemak ontbijt en dan klaarmaken om te snorkelen. Heel mooi onderwater!
Verder niksen, chillen....
' s nachts terug 2 ferme regenbuien,

16 mei
Regende nog toen we opstonden, werden daarna wel beloond met een prachtige regenboog, trip naar de jelley fish uitgesteld tot namiddag. Ondertussen waren onze ned. vrienden hier ook aangekomen, zij zaten op een ander eiland maar was er allesbehalve, dus hebben ze gevraagd ah reisbureau om hierheen te kunnen komen, heb foto's gezien, amaai erbarmelijk! Ondertussen wat meer op 't gemak ivm de' diertjes' hier, maar toch🥴. 's namiddags een tochtje naar de jelley fish. Dat is een meertje vol kwallen die je niet steken doordat ze in zoetwater leven en daardoor geen tentakels hebben. Wel even op m' n tanden moeten bijten om in het water te gaan snorkelen maar het loonde de moeite! Daarna nog gesnorkeld bij Karina beach in het mooie rif met  veel verschillende soorten koralen. Vandaar terug naar Harmony Beach en onze cottage. Werden nog verrast met een 4 uurtje en daarna nog wat Qwerkle gespeeld tot het dinnertime was.

P.s. Het eten is hier heel lekker en als je niet aan tafel verschijnt komen ze je halen, want het zou kunnen dat je in slaap gevallen bent of de tijd uit het oog verloren hebt. We eten ook altijd met alle gasten samen, dat is best gezellig. Nog wat babbelen aan tafel en het is weeral bedtijd!

17 mei
Terug erg fel onweer gehad ⚡. Ons huisje kraakte en spokte, het zwemgerief was blijven buitenhangen en alles lag vanmorgen in het zand. Ontbijtje en terug zonnetje. Een koppel uitgezwaaid dat vandaag vertrok en terug chill...
Na de middag nog eens snorkelen voor de deur en alles terug opgehangen zodat het droog is voor in de valies, want morgen terug een reisdagje naar Luwuk  eerst de speedboot en dan auto met chauffeur en hop. airco. 😅

Laatste nacht op Togian eiland Kadidri. Heel veel geregend! Vroeg op want valiezen moesten nog gemaakt worden en de boot vertrok om 10u richting Bunta.

18 mei

Na een tamelijk rustige nacht wakker geworden terug door de regen. Valiezen klaargemaakt voor onze trip naar Bunta. Lekker ontbijt nog meegenomen en weg waren we met onze “ speedboot” , was intussen bijna gestopt met regenen. 3 u op onze boot , we waren zo stijf als een plank toen we moesten afstappen( ik toch ). Daar wachte een chauffeur ons op voor de rit naar Luwuk . Een taxi dus geen stops voor foto’s wel airco, na 2 en een half uur aangekomen op onze bestemming Estrella hotel, mooi , tegen een bergwand met zicht op de stad en Peleng straat(zee) . Nu wat was uitleggen daar onze speedboot blijkbaar niet waterdicht was. Daarna nog iets eten en drinken en dan nog de blog

grtjs P & S

1. Hugo Verlinde:
    18 mei 2023
    Prachtig!
    Ik vraag me af of jullie nog naar huis willen. Zo mooi!
  2. Annie en Piet:
    18 mei 2023
    Blij, na een paar stille dagen, jullie weer te horen. Prachtige foto’s en commentaren. Wat een avontuur. Geniet verder en blijf schrijven!!! Lieve grtjs
  3. Luc chanteloup:
    19 mei 2023
    geniet nog mooi verhaal en foto's
  4. Philippe:
    20 mei 2023
    Heel mooie foto's en een leuk verhaal. Verder genieten alvast.
  5. Patrick en Swaze:
    21 mei 2023
    Dat zullen we doen, grtn aan je reisgenoten
  6. Syndie:
    20 mei 2023
    Tof om mee te genieten van jullie verhalen. Geniet er verder van. Alleen ben ik ook geen fan van spinnen en slangen, brrr...
    Maar de avonturen daar tegenover 🤔. Geniet verder
  7. Arielle:
    20 mei 2023
    Wat een prachtig verhaal weer en mooie foto’s!